아이치트리엔날레의 <표현의 부자유-그 이후>

전시 중단에 대한 국제근현대미술관위원회 (CIMAM) 성명서 [전문]

<표현의 부자유전, 그 이후> 전시 취소에 대한 깊은 우려

국제근현대미술관위원회는 2019 아이치트리엔날레 <표현의 부자유전, 그 이후> 전시 취소 결정에 대해 깊은 우려를 표명한다.

나고야 시장 가와무라 다카시의 직접적인 전시 취소 요청과 정치인들의 지시에 따라 전시는 취소되었고, 이로써 예술가의 표현의 자유는 침해 당했다.

이 전시는 일본의 미술관으로부터 배제되었거나 외부 또는 차체 검열에 의해 중단되었던 작품들로 기획된 전시이다. 이번 전시 중단은 그 자체로서 표현의 자유를 심각하게 침해하는 것이다.

국제근현대미술관위원회는 트리엔날레 참여 작가의 대다수가 8월 6일 성명서에 밝힌 요구들이 받아들여지길 요청한다.

작가들의 요구는 다음 세 가지이다. 정치적 압박과 위협으로부터 2019 아이치트리엔날레의 자율권을 즉각 회복할 것; 모든 스태프들과 관람객들의 안전이 보장된 상태에서 전시를 재개할 것; 참여작가들을 포함한 모든 이들에게 자유롭고 활기찬 토론의 플랫폼을 구축할 것.

국제근현대미술관위원회는 정치적 협박과 위협으로 인해 전시가 중단되었다는 사실을 강력히 비판한다. 이번 사건은 전시 기획 의도에 대한 진지한 성찰이 필요한 큰 문제이다.

또한 전시가 처음 고무하고자 하였던 표현의 자유가 완전히 박탈 당한 것임을 명확히 인지하여야 한다.

국제근현대미술관위원회 아이치트리엔날레가 약속한 사항들을 실행할 것을 촉구한다. 즉 적절한 보안 조치를 실행하여 전시를 재개하고, 작가들이 요청한 자유롭고 활기찬 토론과 성찰의 플랫폼을 구축하는데 앞장설 것을 요구하는 바이다.

2019년 8월 27일

국제근현대미술관위원회(CIMAM) 미술관 감시 위원회 2017-2019: 바트 드 베어, 칼린 댄, 코린 디세런스, 사라 글레니, 김선정, 야로슬라우 수한, 유진 탄

국제근현대미술관위원회(CIMAM)은 ICOM(국제박물관협의회) 산하기관임.
 

Museum Watch statement about the cancellation of the exhibition

Deep concern at cancellation of the exhibition “After ‘Freedom of Expression?’”

CIMAM is greatly concerned about the 2019 Aichi Triennale’s decision to cancel the exhibition After ‘Freedom of Expression?'.

The cancellation is an infringement of the artists’ freedom of expression, at the behest of politicians and the Mayer of Nagoya City, Takashi Kawamura, who made a direct request for the exhibition to be closed.

On display in the exhibition was a collection of artworks that were excluded from museums in Japan or were included in exhibitions that were closed due to censorship or self-censorship.

The closing of the exhibition itself is a serious violation of freedom of expression.

CIMAM requests that the demands of the great majority of artists participating in the triennial, as expressed in their statement on August 6th, are met.

The artists requested three things: the immediate restoration of the Aichi Triennale 2019’s autonomy from political pressure and intimidation; the continuation of the exhibition under the assurance of safety for all its staff and visitors; and the establishment of a platform for free and vigorous discussion open to all, including the participating artists.

CIMAM strongly denounces that an exhibition has been closed as a result of political threats and intimidation.

The issue is, however, wider than this and requires a meaningful reflection upon the curatorial premise behind the exhibition and clear recognition that the freedom of expression it sought to engender is now completely undermined.

CIMAM calls on the Aichi Triennial to honour the commitments it has made – namely to put in place the appropriate security arrangements for the exhibition to reopen, and to lead in facilitating the open platform for reflection and free and vigorous discussion that the artists have called for.

27 August 2019

The Museum Watch Committee of the CIMAM Board 2017–2019: Bart De Baere, Calin Dan, Corinne Diserens, Sarah Glennie, Sunjung Kim, Jaroslaw Suchan and Eugene Tan.

CIMAM – International Committee for Museums and Collections of Modern Art – is an Affiliated Organization of ICOM.

 

저작권자 © 광주in 무단전재 및 재배포 금지